Златото се изпробва с огън, жената със злато, а мъжът с жена – Сенека

0
251
Снимка - Pixabay

Луций Аней Сенека (на латински: Lucius Annaeus Seneca) е римски философ и писател – един от най-видните римски мислители и пръв представител на т.нар. Нова стоа – заключителния етап от историята настоицизма. Произхожда от богат аристократически род – баща му е ретор, принадлежащ към съсловието на конниците. За да даде по-добро образование на децата си се преселва в Рим, където учители на младия Сенека са Сотион, Атал, които по идеи са близки на стоицизма. Безспорно най-силно е влиянието на баща му.

 

ЦИТАТИ И БИОГРАФИЯ :

1. Там, където нищо не можеш, не трябва нищо да искаш.

2. Най-доброто лекарство срещу гнева е времето.

3. Езикът на истината е прост.

4. Ако не знаеш кое е твоето пристанище, за теб няма попътен вятър.

5. Златото се изпробва с огън, жената със злато, а мъжът с жена.

6. Величието на някои неща се състои не толкова в мащаба им, колкото в тяхната навременност.

7. И след лоша реколта трябва да се сее.

8. Какъвто е човекът, такава е и речта му.

9. Тълпата е най-лошият съдия.

10. Щастието няма дълги ръце. То прегръща оня, който се доближи до него.

11. Не е свободен този, който е роб на тялото си.

12. Излишеството на храна пречи на бистротата на ума.

13. Прекарвай времето си само с тези, които те правят по-добър. Допускай до себе си тези, които ти самият можеш да направиш по-добри.

14. Едно престъпление открива път на друго.

15. Има повече неща, които ни плашат, отколкото такива, които ни измъчват. А ние по-често страдаме от въображението си, отколкото от действителността.

16. Ако искаш някой да мълчи за нещо, първо ти мълчи.

17. Не мисли за щастлив този, който е зависим от щастието.

18. Живей с хората така, сякаш Бог те наблюдава. Говори с Бог така, сякаш те слушат хората.

19. Ако не можеш да промениш света, промени отношението си към него.

20. Ако на земята имаше само едно място, от което се виждат звездите, всички хора щяха да се стекат натам.

21. Колкото по-несправедлива е омразата ни, толкова е по-устойчива.

22. Най-силни са тези, които владеят себе си.

23. Верността на приятеля нужна и в щастието, но в бедата е абсолютно необходима.

24. Величието на душата трябва да бъде качество на всички хора.

25. Равенството на правата не е в това, че всички ще се възползват от тях, а в това, че са предоставени на всички.

26. Замисленото, макар и неосъществено престъпление, е едно и също престъпление.

27. Беден е не този, който има малко, а този, който иска да има повече.

28. Глупаво е да правиш планове за целия си живот, след като не си господар дори на утрешния ден.

29. Да заповядваш на себе си е най-голямата власт.

30. Животът е дълъг, ако е пълен… Нека го измерваме с постъпки, а не с време.

31. Изпълнението на нашите най-силни желания често стават източник на нашите най-големи скърби.

32. Който не умее да мълчи, той не е способен и да говори.

33. Само малките скърби говорят, големите са безмълвни.

Твърде млад, образованият и блестящ оратор Сенека бързо добива популярност и по време на управлението на император Калигула влиза в сената. Една от речите му предизвиква такава завист у императора, че последният заповядва да го ликвидират. Спасява го една от императорските наложници, която убеждава императора, че Сенека е тежко болен и скоро ще умре. През 41 г. по подозрения наМесалина, съпруга на Клавдий, Сенека е обвинен в прелюбодеяние с една от племенниците на императора и едва спасил се от най-тежото наказание, е въдворен на о. Корсика. Там написва „Утешение към Хелвия“ – послание към майка си и „За краткостта на живота“ – написано в последните години от заточението му. През 48 г. Месалина е убита и съпруга на Клавдий става Агрипина, благодарение на която се завръща в Рим, получава висша държавна длъжност и става наставник на сина ѝ Нерон. В хода на дворцовите интриги Клавдий е отровен и скиптърът поема 16-годишният Нерон. Сенека е негов съветник и автор на речите му. Започват жестокостите на Нерон, които философът оправдава; първо поддържа тезата за самоубийството на майка му, но колкото повече се множат престъпленията, толкова повече подозренията към Сенека се увеличават. Това хвърля черна сянка върху името му. Вроденото му чувство за самосъхранение го подтиква да се оттегли от двора. Прави го под предлог, че желае да се посвети на литературно-философската си дейност. Ала все по-редките му появи в двореца засилват подозренията на Нерон. Наклеветен за участие в заговор срещу императора Нерон нарежда на бившия си наставник да се самоубие; така Сенека прерязва вените си през 65 г.

 

Сенека е автор на философски и други произведения.

Голям майстор на формата — блестящ стилист — Сенека въздейства с елегантност на литературните форми и като добър познавач на античността. Главното му и най-известно съчинение е „Нравствени писма до Луцилий“, съдържащо 124 писма, образец на римския епистоларен жанр. В него са отразени етико-философските идеи на мислителя, преживял немалко от превратностите на своето време. Писмата са адресирани до приятеля му Луцилий, който от епикурейството преминава към позициите на стоицизма. На проблемите на етиката са посветени още „За гнева“ , „За милосърдието“, „За щастливия живот“, „За благодеянията“, „За снизхождението“ и др. Автор е на натурфилософското произведение „Естествено-научни въпроси“, където продължава богатата традиция на стоиците по въпросите за природата.

Автор е на девет трагедии, сред които „Медея“, „Едип“, „Агамемнон“ и др., сюжетите на които са почерпени от творбите на Есхил, Софокъл иЕврипид. В сатирата „Отиквяването на Клавдий“ обрисува иронично образа на бившия император.

Натурфилософските идеи на Сенека утвърждават пантеизма.

Основното понятие в етиката на Сенека е понятието добродетел, схващано като обща цел на всички индивиди, независимо от техния произход или съсловна принадлежност. Върху осъществяването на добродетелния живот не играят такива фактори като слава, обществено положение и други подобни. Решаващото условие за създаването на моралния човек е разумът, който трябва да господства над чувствата, страстите, нагоните и навиците. Рационализмът на Сенека е отрицание на хедонизма, цинизма и грубо материалистичната и вулгарна представа за живота.

Според Сенека, нищо не ни вдъхва увереност, че утре наистина ще имаме време да направим онова, което можем да направим днес, и поради това трябва да действаме сега и то по такъв начин, сякаш в неотложността на действието изразяваме целия смисъл на живота си.

източник: magnifisonz.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here