Как да разпознаете емоционалния глад

0
393

Храненето на емоционална основа е доста често срещан проблем. Ако не знаете, то представлява да тичате към кухнят всеки път, когато се чувствате стресирани, тревожни или тъжни, без реално да изпитвате глад. На пръв поглед не изглежда като нещо много сташно, но може да доведе до доста здравословни проблеми.

Най-трудата част от емоционалното хранене е, че е много трудно да излезете от този цикъл. И все пак е възможно, стига да разберете какво поражда този порив.

Защо ядем в стресови ситуации? Основна причина са хормоните. Предвид че хормоните влияят много от чувствата и действията ни, е много трудно да разберем какво точно ни подтиква да се храним. Ето някои от хормоните, които влияят на емоционалното хранене:

  • Кортизол – хормон, който се отделя при стрес. Той активита в нас инстинкта ‘‘бягай или се бий‘‘. Точно заради това кара тялото ни да усвоява храната по различен начин. Присъствието му в големи дози предизвиква нуждата от лесни за усвояване въглехидрати като захарни храни, както и храни богати на мазнини и много сол.
  • Допамин – общо взето това е хормона на щастието. Когато хапвате неща, които ви успокояват и обичате, мозъкът ви го възприема като награда и отделя допамин. Това ви кара да искате тези храни още повече. Действа като наркотик на мозъка, макар и не в толкова голяма доза.
  • Серотонин – това е хормон, който ви кара да се чувствате щастливи. Ако нивата му са прекалено ниски може да доведе до депресия. За да бъде синтезиран серотинина, са нужни амино киселини, които присъстват в шоколада, кашкавалите и пуешкото. Въглехидратите също вдигат нивата на серотонина, заради което ви се хапва чипс, когато сте тъжни.

Какво подтиква емоционалното хранене?

Причините за този феномен са многобройни. Ето няколко възможности:

  • Носталгия – когато изпитвате трудности е възможно да ви се дояждат неща, които често сте хапвали като малки, например сладкиши. Това ви дава чувство на безопасност и сигурност.
  • Скука – когато ви е скучно може да ви се дояжда само, за да си запълните времето. Най-добрият начин да се преборите с това е да си намерите други занимания.
  • Социален натиск – близките ви може да ви предлагат неща за хапване след тежък и уморителен ден. На пръв поглед безобидно, това може да прерасне в поведенчески модел, когато сте в труден период от живота си.
  • Умора – понякога чувството за умора намалява ако хапнете малко повече от обикновено. Това обаче е само привидно решение на проблема.

Емоционалното ядене може да се поражда и от травмиращи събития в живота ни, например да са ни се подигравали като сме били малки. Други хора ипитват трудности да се справят с емоциите си и в резултат храната е единственото, което им носи успокоение. В крайна сметка тези неща ви вкарват в един омагьосан кръг, от който трудно се излиза. Колкото и лесно да е просто да хапнем за да се успокоим, трябва да се изправим пред тази наша слабост и да поемем контрол върху чувствата си.  Ето няколко полезни съвета, които може да ви помогнат да разпознаете емоционалния глад:

  • Разпознавайте кога сте наистина гладни – обикновено чувството за глад идва бавно, а не ни връхлита изведнъж (освен ако не сте яли от много време). От друга страна емоционалния глад се появява изведнъж. Освен това, в случай че сте яли преди по-малко от 4 часа, най-вероятно изпитвате емоционален глад, не истински.
  • Истинският глад има лесни за разпознаване признаци – стомахът ви къркори или ви боли, може да се почувствате гладни или замяни. Емоционалният глад започва с мисълта за определена храна, която ви се хапва. След това тялото ви може да пресъздаде признаците на истински глад. Всичко обаче е само в главата ви.
  • Ако сте наистина гладни ще изядете каквото ви се изпречи на пътя, защото имате нужда от енергия и сила. Ако обаче сте гладни на емоционална основа, обикновено ви се яде едно специфично нещо –например пица.

Как да се справим с всичко това?

Тренирайте. Това може да намали стреса и да повиши нивата на хормоните на щастието.

Записвайте си какво ядете. Това ви позволява да следите какво хапвате и да забележите кога се храните нездравословно.

Медитация. Медитацията ще ви помогне да контролирате дишането си и да се отпуснете.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here