Чувствителен човек ли сте? Ето как да направите живота си по-лесен и приятен

0
1009

Притеснявате ли се от силни шумове, големи тълпи, сирени? Избягвате ли да гледате сцени на насилие по телевизията? Забелязвате ли подробности, които остават невидими за другите? Усещате ли промените в настроението на околните? Обичате ли музиката и изкуството?

Опитвате ли се да избегнете грешките? Лесно ли се засягате от забележките на другите? Изнервяте ли се, когато някой следи как вършите работата си? Представяте ли се по-лошо, когато усещате критичните погледи върху себе си? Имате ли богат вътрешен живот?

Ако отговорите положително на повечето от тези въпроси, то вие сте от отбора на забележителен тип хора, наричани от психолозите личности с висока чувствителност – отличителна черта, известна накратко HSP, която за първи път е изследвана в началото на 90-те години на миналия век от Илейн Арон, доктор по психология, психотерапевт и изследовател.

Високата чувствителност може да се определи като остър физически, психически или емоционален отговор на външни (свързани със социалния живот или околната ни среда) или вътрешни (лични) стимули. Силно чувствителният човек може да бъде интроверт, екстроверт или комбинация от двете.

Смята се, че силно чувствителните хора представляват близо една пета от световното население.
Знаейки тази важна подробност за себе си, вие ще бъдете способни да си създадете различни практики за самоподдържане, без които оцеляването ви в този враждебен свят би било истинско изпитание.

Следвайте съветите на психолозите:
Търсете скритата позитивност във всяка една ситуация. Мозъкът е мощен филтър, който формира преживявания и възприятия за реалността. Ако смятате, че светът е опасно място, мозъкът ви ще намери всякакви възможни доказателства за съществуваща заплаха – дайте му друга алтернатива и той ще сътвори съвсем различна реалност.

Не забравяйте, че като изключително чувствителен човек колкото по-отрицателна е околната ви среда, толкова повече ще страдате. Но обратното също е вярно – колкото по-положителна е тя, толкова по-добре ще се чувствате. Дайте си сметка за това, което можете да промените – както в представите си, така и в реалността, и приемете или напуснете условията, които ви правят нещастни, а не можете да промените.

Създайте си дом, който ви утешава, успокоява и вдъхновява, дом, в който се чувствате като в светилище. Преобразете го, ако е необходимо, променете цветовете, завесите, а ако обичате цветята, заобиколете се с повече от тях.

Прекарвайте повече време навън, независимо от атмосферните условия – разхождайте се или просто поседете на пейка в парка.

Отделяйте 10 минути всеки ден, за да слушате любимата си музика и да записвате вашите мисли, чувства, притеснения, копнежи – всичко, което е в ума ви. Ако имате възможност, отделете повече време на това занимание, изследвайте емоциите си и търсете причините за тях.

Осигурете си достатъчно количество сън – имайте предвид, че при повечето хора по-малко от 7 часа сън предизвиква раздразнителност, лошо настроение, понижена концентрация. Всичко това може да направи непоносим живота на един чувствителен човек.

Всяка сутрин, веднага след като се събудите, отделете няколко минути, за да отбележите какво си спомняте от сънищата си. Бихте могли дори да направите списък. Сънищата ни често са прозорец към това, което занимава сърцата и умовете ни. Разбира се, те също така често нямат смисъл, но въпреки това е полезно да им отделяте време, съсредоточавайки се върху начина, по който ви карат да се чувствате.

Освен това, след известно време можете да прегледате списъците си и да откриете определени модели в тях. Всичко това е част от необятния процес на себеопознаването.
Успокоявайте сетивата си с релаксиращи аромати.

Купете си меки и пухкави домашни дрехи, в които да се чувствате уютно и удобно.
Намерете начини да си осигурявате уединение по няколко пъти всеки ден, независимо с какво ще се занимавате – дали ще посетите музей или ще отделите 10 минути, за да изпиете любимия си чай, да медитирате или просто да затворите очи и да поемете дълбоко въздух.

Винаги, когато е възможно, изключвайте техниката, включително телефона си. Така ще си осигурите почивка от шума и ще изчистите ума си.
Осигурете активност на тялото си, независимо каква, спортувайте, танцувайте, карайте колело. Физическата активност ще повиши усещането ви за щастие.

Поставете граници – отхвърляйте поканите, които не са по вкуса ви. Присъствайте само на събития, които не натоварват допълнително графика ви. Прекарайте по-малко време (или никакво по възможност) с хора, които ви изтощават. Прегледайте внимателно взаимоотношенията си с околните и си дайте сметка в кои от тях се чувствате неудобно или неспокойно, изтощени или дори ядосани. Това вероятно са признаци, че е необходимо да поставите граница.

Отделяйте време за релаксиращи дейности, които ви вдъхновяват и ви дават възможност да избягате от ежедневния стрес и да смените гледната точка. Може да рисувате, шиете, плетете, да си набавите глина и да създавате форми и скулптури. Подобни занимания дават възможност на мозъка ни да се рестартира за разлика от ровенето в социалните мрежи.

Разбира се, хората са различни и е напълно възможно дадените предложения да не отговарят на вашите потребности, затова просто открийте своите специфични нужди и се старайте да ги удовлетворявате. Това ще ви помогне да се опознаете и да откриете своите начини за постигане на спокойствие, пълнота и щастие.

По статията работи: Ина Фенерова / Framar.bg
По материали от: psychcentral.com, hsperson.com, marcandangel.com

Ако харесвате тази статия, Моля споделете я с приятелите си, за да бъде полезна и на тях. Благодаря!

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here