17 начина да се грижите по-добре за себе си

0
663
17 начина да се грижите по-добре за себе си
Снимка - Pixabay

Известно е, че за да живеем пълноценно и да допринесем с нещо добро за света и околните, е нужно да полагаме грижи за себе си.

Психологът д-р Алис Бойс се обръща към 17 експерти, които споделят начините, по които се грижат за себе си.

Назаем от йогата

„Използвам техника, която научих от един курс по йога преди години. Тя се основава на принципа на затоплянето на ръцете. Допирам длани и ги трия енергично една в друга, създавайки топлина. Когато са топли, поставям дланите върху очите си и оставям пръстите да се отпуснат леко върху челото ми. Оставям ги толкова дълго, колкото имам нужда. Този тип биологична обратна връзка е наистина успокояваща“ – д-р Джералин Датц

Прилагам активно слушане към себе си

„Любимата ми стратегия е базирана на активното слушане, където човек дава обратна връзка на споделящия, като перифразира думите му, така че той да се почувства чут и разбран. Моят подход е да слушам активно себе си: изработвам фраза, която се отнася към специфичната трудност на момента, след което си я казвам безшумно или тихо. Два примера: „Тежко е да се чувстваш самотен през почивните дни.“; „Трудно е да работиш толкова дълги часове и да се чувстваш неоценен“. Създаването на фрази, които казват директно какво чувствам ми помагат да се свържа със собственото си сърце. Резултатът е, че чувствам, че чувствам дълбока грижа към себе си.“  – Тони Бърнхард

Забавяне на темпото

„На сутринта нарочно вървя по-бавно от обикновената си бясна скорост, оставям телефона настрана и си оставям време, за да се огледам и да се насладя на момента, вместо да се тревожа за предстоящия ден“ – д-р Сам Бордман

Сезонна грижа за себе си

„Наскоро осъзнах, че със смяната на сезоните някои от навиците ми също трябва да се сменят. Например, обичам да ходя край реката през лятото и есента. Белият шум на течащата вода ми помага да прочистя ума си. Но в по-студените месеци, си взимам водата под формата на сапунена вана. Важното е човек да е наясно, че когато определена форма на грижа за себе си не работи, трябва да я замести с нещо друго.“  – д-р Хайди Рийдър

Кухнята

„Почиствам кухнята. Кухнята е сърцето на дома и когато тя е подредена – особено в един живот, който понякога не е много подреден – ми създава дзен чувство за баланс и спокойствие. Интересно е, че това се отнася само за кухнята. Останалата част на къщата може да е в пълен безпорядък, но когато кухнята е чиста, приборите са прибрани, гранитните плотове блестят, миялната машина щастливо шумоли, тогава и къщата, нейното сърце, и аз, сме в мир“  – д-р Майкъл Джей Формика

„Приготвям здравословно, вкусно ястие – обичам леснотата на съдовете за бавно готвене – и каня приятели, с които да го споделим и да се насладим. Ето последната рецепта, която опитах – беше много вкусно!“  – д-р Терез Маскардо

„Моят най-съкровен ритуал на грижа за себе си е ранният сутрешен разговор на кафе със съпруга ми. Създаваме атмосферата на зазоряването със свещи, спа музика и прясно смляно кафе. Всяка сутрин се събуждам с още една възможност за отпускане, свързване, подмладяване!“ – д-р Андреа Динардо

„Аз готвя – не просто да претоплям паста, а да започвам едно ястие от нулата – планирам предварително, пазарувам продукти, кълцам, разбърквам и т.н. Няма по-добро усещане от това да се разтовариш от неприятностите, като използваш чук за пържоли или накълцаш нещо и после направиш нещо вкусно от него.“   – д-р Ейми Прзеворски

Поведенческо активиране

„Ако се чувствам зле и не ми се прави нищо, мантрата ми е „Ако не мога да бъда щастлива днес, мога поне да съм полезна“. Помага ми да стана от задника си, а често усещането, че съм полезна, ми доставя удоволствие.“ – д-р Минди Грийнстейн

Домашни любимци

„Сядам на пода и си играя с моите бишони, Лили и Лари. Те са толкова сладки, пухкави бели топки козина, и са известни със забавните си лудории, например „Бишон Блиц“: тичат като луди, въртят се и сменят посоките. Това ме разсмива всеки път.“ – д-р Барб Маркуей

Приоритети

„Три неща – сън, упражнения и масаж. Поставям достатъчното сън и упражнения като приоритет независимо какво се случва в живота ми и колко съм заета. Напомням си, че ако направя компромис с тях, правя компромис с психическото си и физично благосъстояние, както и с ефективността си във всяка област от живота. Освен това заделям настрана по малко време и пари за редовен масаж, който има широк спектър от ползи за психичното и физическо здраве – и ме кара да се чувствам страхотно.“ – д-р Шери Пагото.

Виното, църквата и бягането се съчетават

„За да се грижа за себе си правя следното: (а) Бягам по 30 минути (3, 5 мили) всяка сутрин и го правя от 1976 г. насам; (б) Посещава всеки ден обедната служба в католическата църква в университета ми всеки работен ден и го правя от 1994 г. насам; Поддържам малко лозе със 100 лози сира в дома си и го правя от 2000 г. Намирам и трите дейности за съзерцателни, метитативни и възстановяващи.“ – д-р Томас Планте

Приятен транс

„Наслаждавам се на кръстословицата на New York Times, особено в края на седмицата, когато съм по-натоварена. Това ме поставя в състояние на приятен транс. Казвам си, „отивам в Букволандия“. Грижите на всекидневието отпадат, когато потъна в решаването на забавна главоблъсканица.“  – д-р Мег Зелиг

Размисъл 

„Всеки ден, когато се събудя, се отделям няколко минути, за да си припомня какво съм правил предния ден, което не бих искал да запомня. Помага ми да подобря пътя си в настоящия ден.“   – д-р Мигел Анхел Ексотет

Смях

„Стратегията за грижа към себе си, която използвам често след стресиращите дни е да гледам любима анимация с моите момичета. Напоследък гледаме Adventure Time, защото е шантаво и абсурдно и има хумор на множество нива. А също и Raincorn! Но това няма значение. Грижата за себе си е в това, че си отделям време за почивка, за да се потопя в настоящия момент с децата си. Със смях.“  – д-р Тами Дейли

Любов 

„Получавам една дълга прегръдка“  – д-р Алис Бойс

Източник: Psychology Today

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here