7 причини, поради които не можете да се фокусирате

0
171

Възможно е, преди да сте усвоявали нови умения за невероятно кратко време или сте работили с непозната за вас информация безпроблемно и бързо. Сега обаче ситуацията е съвсем различна.

Имате чувство, че умът ви е препълнен с прекалено много детайли, неотметнати задачи и ненужни факти. Опитвате се да четете, но не разбирате и дума от прочетеното. Полагате усилия да водите разговор, но всички говорят прекалено бързо, разменят си шеги и закачки, а вие само гледате отстрани недоумяващи и смутени.

Липсата на фокус най-вероятно засяга и професионалните ви задължения, което превръща работата ви невъзможна за изпълнение задача. Защо обаче така и така не успявате да задържите вниманието си достатъчно дълго, за да завършите започнатото или да сте продуктивен член в социалния си кръг?

В днешно време най-честите виновници са телефонът, компютърът или телевизорът. Въпреки че всеобхватното приложение на новите технологии играе роля за проблемите с концентрацията, смартфонът ни не е единствената причинна.

Причина №1: Тревожност.
Безпокойството и непрекъснатото премисляне означава прахосано време и усилия, което води до проблеми с фокуса. Тревожността е един от най-честите виновници за липса на концентрация – постоянното разсейване, причинено от обмислянето на всички начини, по които може да се обърка ситуацията, е трудно за преодоляване начинание.

Причина №2: Преумора.
Освен отпадналостта и негодуванието друг отличителен белег на преумората е необходимостта за повече положен труд, но много по-малко свършена работа. В този случай сякаш се превръщате в алергични към професионалните си задължения – качеството на положения труд спада, все по-малко работа бива свършена и нивата на удовлетворение стават критично ниски.

Ако всичката ви енергия е насочена към поддържането на будно състояние, не е изненадващо, че не можете да се концентрирате. В днешно време, когато кафето се приема за перфектния заместител на добрия сън, започваме да вярваме, че изтощението е нормална част от ежедневието.

Причина №3: Депресия.
Според група психолози депресията не се отнася главно за настроението на хората. По-скоро става въпрос за липса на мотивация, която превръща ежедневието на страдащия от депресия в огромно предизвикателство – от ставането рано сутрин от леглото, поддържането на лична хигиена до приготвянето на вечеря.

Концентрацията и мотивацията вървят ръка за ръка – когато един човек се чувства мотивиран, той е готов да се захване за работа и да постигне целите си. Когато обаче липсва стремеж и целенасоченост, вниманието много бързо и незабелязано се измества от трудните занимания към несъществени задачи.

Причина №4: Живеете в хаос и безпорядък.
Тази причина за лоша концентрация може да звучи изненадващо, но ако се замислите внимателно, ще откриете, че е напълно логично. Все пак човешкият мозък може да обработи определено количество визуално информация. Така че натрупаните неизмити съдове в мивката, купищата мръсни дрехи в коридора или разноцветната мозайка от бележки на бюрото ви претоварват сетивата и ви напомнят колко много неща още имат нужда от вашето внимание и време.

Причина №5: Не сте сигурни какво правите.
Възможно е да не успявате да свършите дадена задача, защото не я разбирате напълно или не притежавате необходимата информация, за да разрешите проблема. Например за един студент написването на научно есе изглежда като сложно начинание, ако няма ясна идея за темата и основните аргументи. Самото съставяне на план, търсене на допълнителна информация и анализиране на важните точки създава множество шансове за разсейване.

Причина №6: Несъзнателно отлагане.
Понякога напълно осъзнаваме, че сме активни участници в собствения си крах. В други случаи непродуктивното и самосаботиращо поведение не е толкова лесно за разпознаване. Тогава избягването на неприятните дейности за сметка на по-забавни такива изглежда като правилното решение. Сравнително по-лесно, по-удовлетворяващо и по-приятно е да проверяваме отново и отново непрочетените имейли, да четем последните новини или дори да вършим на пръв поглед полезни дейности като почистване на апартамента, организиране на следващата почивка в чужбина или други задачи, които трябва да бъдат изпълнени, просто не сега.

Причина №7: Здравословен проблем.
Фибромиалгията, множествената склероза, глутеновата непоносимост и дори бременността могат да доведат до проблеми с концентрацията.

Редактор: Нора Маркова / Framar.bg
Източник: quickanddirtytips.com

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here