Фарове, стопове и мигачи. Колко важни са те?

Светлините на автомобила са основен елемент за неговата безопасност. Те не само позволяват на шофьора да вижда по-добре по време на шофиране, но и самата кола е видима за останалите водачи, особено при намалена видимост.  

Знаейки колко важни са те, важно е да се уверите, че са винаги в изправност. Те трябва да бъдат заменени при повреда, като не е нужно да отделяте голяма сума от бюджета си. 

Можете просто да закупите фарове, мигачи или LED стопове втора ръка от доказал се магазин за употребявани авточасти. Така ще имате и гаранция за произход и качество. 

В статията ще разгледаме основните типове светлини на автомобила и защо трябва да са винаги в изправност.  

Фарове, стопове и мигачи. Колко важни са те?

Източник на изображението: pexels.com

Видове автомобилни светлини

Осветлението на автомобила се състои от различни видове светлини. 

Ние ще обърнем внимание на най-важните от тях:

  • Такива, които ви помагат да виждате по-добре в тъмното и при лоши метеорологични условия. 
  • Такива, които са от полза за останалите водачи, за да ви виждат. 
  • Такива, които се използват сигнализиране. 

Всяка от тези светлини изпълнява специфична функция, която ви помага да останете в безопасност зад волана.

Фарове и задни светлини

Фаровете са известни още и като дълги и къси светлини в зависимост от интензивността им. Те се намират в предната част на автомобила и могат да използват различни видове крушки. 

Разликата между дългите и късите светлини е, че вторите са задължителни за използване в България по всяко време на денонощието. Дългите светлини могат да се използват единствено, ако няма наблизо други превозни средства, тъй като могат да заслепят останалите водачи.  

Задните светлини се активират автоматично, когато фаровете се включат. Те служат за указание за позицията и размера на автомобила през нощта или при лоша видимост. 

Що се отнася до самите крушки, най-разпространени и икономични са халогенните. LED светлините също имат много ниска консумация на енергия и могат да издържат до 10 000 часа, с незабавен висок светлинен капацитет. Ксеноновите са по-скъпи, но са до три пъти по-издръжливи от халогенните.  

Най-честата практика на шофьорите е да сменят крушките си веднага щом изгорят. Нашият съвет е да го правите на 40 000-50 000 км. 

Причините за това са две:

  • С времето крушките губят своя интензитет. Това влошава светлинния поток и намалява безопасността при шофиране.
  • Добре е крушките да се сменят едновременно, за да се избегне неравномерното им износване. 

В допълнение към смяната на крушките на фаровете и задните светлини, важно е да се уверите, че са регулирани правилно. С течение на времето, злополуки или претоварване, фаровете могат да се разместят. Това се забелязва лесно, защото обикновено заслепяват останалите шофьори или не осветяват правилния участък от пътя. 

Стоп светлини

Активацията на стоп светлините е автоматична, когато натиснете педала на спирачката. Както късите светлини на фаровете, те също са задължителни и затова трябва винаги да са в изправност. Те служат за предупреждение на останалите водачи, че намалявате скоростта или спирате и ви могат да ви предпазят от сериозно ПТП.  

Ако стоповете ви са изгорели, глобата от КАТ може да достигне до 200 лв., но това не е нищо в сравнение с понижената ви безопасност. 

В случай че стоповете ви не са в изправност, можете да ги замените с такива втора употреба.

Мигачи и аварийни светлини

Те служат, за да предупреждават останалите шофьори за маневрите ви - завиване, паркиране или внезапно спиране. Разполагате с 2 леви и 2 десни мигача, както и с аварийни светлини, които активират и четирите мигача едновременно. Както стоповете, тези атомобилни светлини могат да предотвратят инциденти на пътя.

Как да поддържате фаровете, стоповете и мигачите?

За да поддържате всички светлини на автомобила в добро състояние, трябва да ги почиствате редовно, без да използвате абразивни продукти. Освен това основните дефекти, на които са подложени светлините, се дължат на износване на крушката или проникване на влага в самия фар.

Когато една крушка започне да мига или да губи мощност, най-добре е да я смените с нова, особено ако наближавате изминати 50 000 км. Ако във фара има конденз, почистете го и отвътре.

Смяната на крушките на фаровете не е особено сложна операция, но е важно всичко да е на мястото си при повторното сглобяване на корпуса. Винаги работете на изключен двигател. 

Copyright 2021 - Lifetime.bg
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram