Интеркулер за кола - за какво служи и какво да правите, ако се повреди

Интеркулер за кола - за какво служи и какво да правите, ако се повреди

Интеркулерът е системата за охлаждане на въздуха преди той да влезе в турбото и е от съществено значение за правилното му функциониране. Той е незаменим спътник на турбокомпресора, защото обработва въздуха под налягане преди да навлезе в двигателя. 

Нека ви запознаем какво прави той, за какво служи и какви са предимствата и недостатъците на по-големия интеркулер. 

Интеркулер за кола - за какво служи и какво да правите, ако се повреди

Източник на изображението: unsplash.com

Какво представлява интеркулерът и как работи?

Външният му вид наподобява този на радиатор и следователно той разполага с входове и изходи за въздуха, който трябва да се охлади. Той охлажда въздуха, преминаващ през турбокомпресора и запазва неговата ефективност.

Работата на интеркулера се различава от тази на обикновения радиатор, защото въздухът, който преминава през него, служи за охлаждане на друг въздух - този който отива към всмукателния отвор. 

Подобно на радиатора, междинният охладител на автомобила също има сърцевина, съставена от тръби, заобиколени от тънки ребра. Всичко е сглобено така, че въздухът от хода на превозното средство да минава през тях.

Пътят на въздуха е следният: той напуска компресора, навлиза в оребрените тръби на междинния охладител на автомобила, охлажда се и накрая навлиза в двигателя. Някои автомобили, като USA ZL1 Camaro, ZR1 Corvette или Cadillac CTS-V, имат междинни охладители с течно охлаждане вместо с въздушно.

Това е така, защото водата е по-ефективна от въздуха при отвеждането на топлината, а и междинният охладител заема по-малко място. Това е важно при спортните автомобили. 

Защо трябва въздухът да се охлажда преди да влезе в двигателя?

Причината е проста: горещият въздух не е толкова плътен, колкото е студеният. Следователно, ако горивната камера е пълна с горещ въздух, в нея има по-малко кислородни атоми, които да реагират с горивото в сравнение със студения въздух.  

Веднъж попаднал в турбокомпресора, въздухът се нагрява, не само защото компресорът е горещ сам по себе си, но и защото процесът на компресия повишава температурата. Това повишаване е пропорционално на налягането на компресията. По-модерните двигатели работят с доста високо налягане и имат нужда от максимална ефективност. Те трябва да поддържат температурата на навлизащия въздух по-ниска. Така се намалява напрежението върху механичните части.  

Какво да направите, ако интеркулерът се повреди?

Както всички механични части, интеркулерът също може да се повреди, например ако бъде наранен от камъчета или други предмети по време на път. В случай че има изтичане на въздух, може да се чуе силно свистене от него при ускоряване. Двигателят ще покаже спад в производителността и ще има дим в ауспуха. Това е така, защото липсата на въздух няма да позволи на горивото да изгори напълно.  

Друг проблем, който може да се появи, е интеркулерът да е здрав, но по тръбите да има пукнатини. Те причиняват загуба на налягана. Техникът, на който сте се доверили, ще ви каже, че има твърде ниско налягане във всмукателния колектор. Е, и контролната лампа на таблото също ще ви е светнала. 

Поправката не винаги е лесна, затова често е по-добре да смените тази част. Цените варират спрямо марката и модела кола, затова ви съветваме да се спрете на интеркулер втора ръка. Доверете се на лицензиран магазин, който ще ви даде пълна информация за тази част и ще ви представи гаранция за нея. 

Защо интеркулерът може да се пълни с масло?

Дори и да не се повреди, той  може да загуби ефективност поради мръсотията, която се натрупва между ребрата и намалява въздушния поток и следователно охлаждането. Просто го почистете, за да възстановите нормалната му работа. 

Друго, което е може да се случи, е маслото да се събира в долната част на интеркулера. Това е неизбежно, защото част от смазочните пари винаги излизат от вала на турбокомпресора. Получава се конденз, точно защото въздухът се охлажда. 

Въпреки, че е нормално да се случва, то трябва да се контролира. Ако има прекомерно количество масло в долната част на интеркулера, двигателят може да всмуче част от него и да го  изгори. Това причинява натрупвания и застрашава от повреди.  

Какви предимства и недостатъци има по-големият интеркулер?

На пазара има различни предложения за по-големи интеркулери, които заменят стандартния компонент с по-голям. Идеята е да се охлади повече въздухът, напускащ компресора, което позволява известно увеличение на мощността. Предимство е и по-доброто управление на голям поток въздух, изпомпван от по-мощен турбокомпресор.  

Първото нещо, което трябва да запомните е, че увеличаването на мощността над посоченото в малкия талон, нарушава закона. Можете да изберете интеркулер, който да не е много по-голям от сегашния ви. Той ще подобри производителността и условията на работа на двигателя без да увеличава мощността. 

Напомняме ви, че големината на интеркулера е внимателно проучена от производителя, за да бъде отличен компромис между икономичност, ефективност и надеждност. Промяната на връзка в тази верига може да влоши един или повече от тези фактори. 

Copyright 2021 - Lifetime.bg
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram