Най-големите футболни клубове са създали легиони от фенове по целия свят и тъй като тези армии от привърженици продължават да се увеличават, се увеличават и възможностите за спонсорство. Не е изненадващо, че футболът доминира в този списък над всички останали спортове.
Миналата година в България също имаше големи новини относно спонсорските футболни сделки. От лагера на ПФК Левски София съобщиха, че са сключили договор с букмейкърския уебсайт Palms Bet, зад който стои бизнесменът Мило Борисов. Сумата, която ще вложат в отбора е на стойност над 20 милиона Евро в рамките на 4 години. По-долу в списъка ще видите значително по-големи суми, но за България това е може би една от най-големите инвестиции на спонсор във футболен отбор до сега.
Припомняме че г-н Борисов е известен в игралната индустрия, основно чрез компанията си Телематик Интерактив, която през 2022 излезна и на българската фондова борса.
Без повече приказки, нека да обърнем поглед към света - ето списък на най-големите сделки за спонсорство на спортни отбори в света днес:
- ПСЖ - 51 млн. долара
Френските гиганти са единственият отбор от Лига 1, който присъства в списъка, но не е трудно да се разбере защо. Благоприятната сделка с Nike за фланелките носи на клуба 23 млн. долара всеки сезон, а близкоизточната авиокомпания Fly Emirates плаща на парижани доста добри 28 млн. долара годишно, за да има марката им върху екипировката на ПСЖ.
- Ювентус - 53 милиона долара
Настоящите италиански шампиони само изтласкват ПСЖ на 9-о място, главно благодарение на 7-те милиона долара, които получават всяка година от агенцията за спортен маркетинг Sportfive за правото да наричат сина си на техния стадион.
Подобно на ПСЖ, Nike предоставя фланелките на Старата госпожа като част от спонсорски договор на стойност 26 млн. долара, а Jeep отделя 19 млн. долара, за да може логото им да бъде поставено на известната черно-бяла фланелка на Ювентус.
- Манчестър Сити - 74 милиона долара
Манчестър Сити е сключил представителна за съвременната игра спонсорска сделка, според която фланелките и стадионът им се финансират изцяло от мръсно богатата Etihad Airways, която всяка година носи на "гражданите" чисти 57 милиона долара.
Прибавете още 17 млн. долара от Nike за носенето на екипите им и ще разберете защо Гуардиола може да си позволи да пръсне пари за трима защитници за един месец.
- Ливърпул - 79 милиона долара
ЛивърпулЛивърпул премина през няколко доставчика на екипи през последните години. След като в средата на 90-те години на миналия век замени Reebok за Adidas, мърсисайдският клуб носеше за кратко екипи Warrior, преди да сключи огромен договор на стойност 36 млн. долара годишно с процъфтяващите производители New Balance.
Огромното годишно плащане от 43 млн. долара от Standard Chartered почти довежда приходите от спонсорство на Ливърпул до 80 млн. долара за годината.
- Барселона - 81 млн. долара
Благодарение на новия спонсор на фланелката си в лицето на Rakouten, Барселона получава 41 млн. долара всеки сезон, докато каталунските гиганти са един от клубовете с най-високи приходи от Nike, като прибират по 40 млн. долара годишно за носенето на емблематичните "swoosh" екипи.
- Арсенал - 86 милиона долара
Когато през 2014 г. Арсенал сключи договора си за екипировка с Puma, той беше най-големият във Висшата лига по онова време и вкарваше по 43 млн. долара в джобовете на "артилеристите" всяка година.
Освен това спонсорите на фланелките им, Fly Emirates, не само плащат, за да бъде името им върху фланелката на лондонския клуб, но и имат право да дават името на стадион Emirates, което добавя още 43 млн. долара годишно към приходите от спонсорство на Арсенал.
- Челси - 99 милиона долара
След като в продължение на няколко сезона Челси носеше екипи на Nike, той се върна към Adidas със сделка на стойност 41 млн. долара годишно.
Спонсорството на екипировката им обаче е това, което наистина предизвиква сълзи в очите. След като приключиха сътрудничеството си със Samsung, Челси подписа договор с Yokohama Rubber и японските производители на гуми превеждат на "сините" зашеметяващите 57 млн. долара всеки сезон.
- Байерн Мюнхен - 111 милиона долара
Списъкът на най-добрите финансови оператори не би бил пълен без германско влияние и не е изненадващо, че то е в лицето на Байерн Мюнхен. Кралете на Бундеслигата получават по 9 млн. долара годишно от Allianz, които имат права върху името на крепостта Allianz Arena.
Що се отнася до екипите им, Adidas плаща колосалните 68 млн. долара годишно, а Deutsche Telecom плаща 34 млн. долара, за да постави марката си върху екипите всеки сезон.
- Манчестър Юнайтед - 209 милиона долара
Малко спортни отбори печелят пари така, както Манчестър Юнайтед, и това се отразява на спонсорските им договори. Маншафтът счупи всички рекорди на Висшата лига с комбинацията си от спонсори на екипи и фланелки, благодарение на която всяка година получава 107 млн. долара от Adidas и 80 млн. долара от Chevrolet.
И не спират дотук, като наскоро предоставиха на AoN правата върху "Олд Трафорд" срещу малка сума от 22 милиона долара годишно. И до днес това е една от най-големите сделки за спонсорство на спортни отбори в света.
- Реал Мадрид - 220 милиона долара
Реал Мадрид е номер едно в списъка, когато става въпрос за най-големите спонсорски сделки на спортни отбори. Отдавна е обявен за най-богатия футболен клуб в света. Реал Мадрид поема и най-големите спонсорски сделки в спорта.
Лос Бланкос имат най-голямата сметка за производителите на екипировка, като всяка година прибират по 158 милиона долара от Adidas. И докато "Флай Емирейтс" отделят по 34 млн. долара годишно, за да поставят името си на прочутата бяла лента, Обединените арабски емирства като държава плащат на мадридския отбор колосалните 28 млн. долара за правата върху стадион "Сантяго Бернабеу".