Небалансираните гуми могат да причинят доста щети по вашия автомобил, сред които:
- Преждевременно износване на гумите
- Износване на компонентите на окачването
- Намалена управляемост на автомобила и удължен спирачен път
- Намалено сцепление
- Износване на кормилните тела и други
Ето защо гумите трябва да бъдат редовно балансирани.
Но какво точно е баланс на гуми?
Това най-общо казано с процедура, чрез която се разпределя правилно и прецизно тежестта на колелото. Обикновено се състои от поставяне на противотежести от вътрешната страна на гумата така, че тя да се завърта плавно, равномерно и в пълен синхрон с джантата.
Симптоми, които показват, че гумите не са правилно балансирани
Вибрации в предната или задната част на автомобила
Ако по време на движение на МПС вибрациите се усещат по-силно в задната част на превозното средство, най-вероятно задните гуми са дебалансирани. А ако са по-силни в предната част на колата и изчезват при увеличаване на скоростта, това означава, че предните гуми са дебалансирани.
Необичайно износване на протектора
Доста често, когато гумите са дебалансирани те се износват не само много по-бързо, но и неравномерно. Не е рядко срещано и да се появи т. нар. “оплешивяване” на гумите.
Увеличаване разхода на гориво
Увеличените вибрации, както и неравномерното износване на гумите, които както споделихме са сред симптомите, които показват, че гумите са дебалансирани. А това напълно логично води след себе си и увеличен разход на гориво.
На колко време е добре да се извършва баланса?
Ако забележите някой от горе изброените симптоми е добре да потърсите съдействието на сервиз, където да извършат проверка и ако се налага да направят баланс на гумите.
Ако до този момент не се усетили увеличаване на вибрациите по време на движение на автомобила, тогава е важно да знаете, че според експертите баланс на гуми задължително трябва да бъде извършван на всеки изминати 5 000 километра или на всеки шест месеца.
Добре е да не забравяте, че гумите се нуждаят от проверка на баланса и ако претърпите ПТП, ако шофирате дълго време по неравен терен, в сняг или в дълбока кал, ако попаднете в дупка или ако се ударите в бордюр.
Това са ситуации, при които вероятността гумите ви да се дебалансират е доста голяма, затова не бива да ги пренебрегвате.
Можете ли сами да балансирате гумите си?
Не. Дори и да сте на “ти” с механиката и да имате уменията да извършвате голяма част от ремонтите по автомобила си сами, баланса на гуми изисква задължително посещение в сервиз.
Казваме го, не защото имаме някакви скрити мотиви, а просто защото за да се извърши баланс на гуми са необходими специализирани машини.
Иначе, балансирането на гумите може да бъде както статично, така и динамично.
Статично балансиране се използва, когато в сервизния център установят, че колелото има само лек баланс. В този случай гумата се поставя на вертикална опорна машина, която завърта гумите и измерва техния дисбаланс. След това сервизните служители поставят на нужните места допълнителни тежести, които да балансират гумата.
Динамичното балансиране се извършва на специална балансираща машина, която позволява измерване на гумата по три оси. Колелото (гумата) се монтира на вала на машината и се завърта, като по този начин могат да се идентифицират много по-бързо и лесно всички несъвършенства.
Машината показва не само къде трябва да бъдат поставени тежестите, но и дали по гумата и джантата има някакви проблеми.
Балансиране и подравняване едно и също нещо ли са?
Това са две много важни, но различни и напълно отделни процедури.
Подравняването на колелата коригира ъглите на гумите, така че те да се движат в една посока и да контактуват правилно с пътя.
Балансирането както вече стана ясно е процедура, при която тежестта в гумите се разпределя правилно, за да могат гумите да се въртят в синхрон с джантите.